zaterdag 5 mei 2007

Sir Ken Robinson: Do schools kill creativity?



Aangeraden door 9 webloggers.
- Xixarro
- Dromer die doet: "Zeer humoristisch, scherpe geest."
- Arne Schoenvuur: "Een http://www.blogger.com/img/gl.link.gifhilarische uiteenzetting over creativiteit en onderwijs. Ik begin overigens echt te geloven dat intelligente mensen altijd verdomd grappig zijn."
- Erno Mijland: "Robinson houdt een warm pleidooi voor meer aandacht voor creativiteit in het onderwijs. 'Creativiteit is even belangrijk geworden als kunnen lezen en schrijven. We moeten het met dezelfde status behandelen.' Robinson is geestig en erudiet en weet van begin tot eind de luisteraar vast te houden. Klassespreker!"
- Vin10: "Een pakkend verhaal met mooie anekdotes en quotes."
- Erik Stronks: "Inspirerend, en schokkend door de herkenbaarheid."
- Iamoneworld: "Hij vertelt (op zeer humoristische wijze) over de relatie tussen creativiteit en onderwijs. ‘Do schools kill creativity?’ Bijzonder en herkenbaar!"
- Snark Tijl: "Grappig. Wijs. Goed. Een aanrader."
- Dominique Haijtema: "Ik raakte ontroerd door zijn vlammend betoog over onderwijs en creativiteit."
- Rik Konings: Omgeven met Britse humor geeft Robinson aan waar het huidige schoolsysteem de bocht uit is gevlogen. Daarbij geeft hij beelden aan de onvoorstelbare verbeeldingskracht die we allemaal in ons hebben. Zijn boek Het Element is een bron voor iedereen om je Talenten, je Passie en je Creativiteit samen te laten komen in jezelf."

Verder lezen:
- Out of our Minds, Learning to be creative - Ken Robinson

1 opmerking:

Erno Hannink zei

Dit artikel over authenticiteit 2.0 op Frankwatching van Guido Crolla is ook interessant. Crolla is docent MultiMedia aan de Informatica en Communicatie Academie van de HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen).

Hij vragt zich af of Robinson wel gelijk heeft:
"Creativiteit is geen op zich zelf staande eigenschap die aan of uit gezet kan worden. Creativiteit wordt gevoed door passie. Inderdaad is er in het onderwijs weinig ruimte voor studenten om hun passie te volgen, om hun eigen ‘IK’, hun authentieke “IK” te vinden. De titel had dus beter kunnen zijn: “Do schools kill authenticity?” Het antwoord op die vraag luidt: Yes!"